Guided tour 17.december 7pm
Sa., 17. Dez.
|DONAUHOF
Solo show Exhibition of Luis Casanova Sorolla " colors at the end of the tunnel "
Time & Location
17. Dez. 2022, 19:00 – 21:00
DONAUHOF , Engerthstr. 141, 1020 Wien, Österreich
About Luis Casanova Sorolla
Luis Casanova Sorolla’s first exhibition was Signapura Perfomances Solo Show Kunsthalle Wien at Kunsthalle Wien Karlsplatz in Vienna in 2012, and the most recent exhibition was Ekstase at Kunstmuseum Stuttgart in Stuttgart in 2018. Luis Casanova Sorolla is most frequently exhibited in Austria, but also had exhibitions in Germany, Mexico. Sorolla has at least two solo shows and 11 group shows over the last 6 years (for more information, see biography).
read more: artfacts/casanovasorolla
The multi-media works of Casanova Sorolla are defined through transformative processes. Two-dimensional artistic works hint at previously taken place and meticulously staged performances, which themselves find their source in traded but individually interpreted notations or mediated traditions between high and vernacular culture.
Transversal literally as well as in a political transferred sense; in Casanova Sorollas’ works over objects of cultural value - from folkloric to classic - complex sociocultural realities find their expression. Thereby it is the plurality of interpretability of meaning and the multilingualism of its speakers/interpreters, which bear for their complexity. Ephemerally appearing arts, such as music and dance, in diagrammatic annotations hint in traces at the complex relationships and the contingencies of concrete singularities.
Casanova Sorolla’s
notations reveal an act of dancing
that leaves traces but also
makes visible the script already
present within the movements.
These traces represent the act of
dancing with the script, dancing
with the dance. They record the
“Dis-Dance,” which differentiates
between dancing and dance
and still unites them at the same
time. In this sense, dancing
updates the dance, and this in
turn causes the dance both to
manifest in space and time and
to transcend the moment’s limitations
in virtual terms. A “pas
de quatre” sequence is literally
awaiting to be danced, and if this
sequence is being danced it will
be updated only temporarily,
since it only leaves actual traces,
which were already predetermined
in virtual terms. “Dis-
Dance” is the basic foundation
of any relationship between
dance and dancing, it defines an
indivisible dissimilarity, which
makes room for interpretation:
to dance a dance inevitably
means to interpret. Any step
sequence a dance defines has to
be performed once more and
thus interpreted once more.
Lucas Gehrmann, Kunsthalle Wien :
Luis Casanova Sorolla hat mehrere Methoden entwickelt, den Lauf dieser Sensationen so festzuhalten, dass sie unser Erlebnis reaktivieren und – sollten wir nicht vor Ort gewesen sein bei der Aufführung des zu erinnernden Ereignisses – ein solches gar zu evozieren. Sorolla, der bereits im Kindesalter eine Ausbildung in klassischer Malerei in Lima und ab seinem 17. Lebensjahr ein Studium an der Akademie der bildenden Künste in Wien absolviert hat, tut dies zum Einen mittels ganz traditioneller künstlerischer Medien: Zeichenkarton, Farbpigmente, Fixativ. Allerdings rührt er weder Farben noch Pinsel an, um seine oft großformatigen Arbeiten zu elaborieren, sondern lässt sie durch Dritte produzieren. Wobei deren einzige „Vorlage“ die Musik ist, manchmal in Verbindung vorgekannter Choreografien (Serie Signapura), manchmal frei improvisatorisch (Serie Improvisationen). Sorollas „Assistenten“ sind Profitänzerinnen und -tänzer, vorzugsweise Koryphäen ihres Fachs, die für ihn solistisch, paarweise oder auch in kleinen Truppen arbeiten. Sorolla wählt sie aus, so wie er die Musik auswählt, nach der sie sich sodann über seine Papierbahnen bewegen und sie dabei strukturieren, indem sie ihre tänzerischen Spuren ziehen auf und durch jene Farbpigment-Schichten, die der Künstler zuvor aufs Papier aufgetragen hat. Im Gegensatz zu den diversen Varianten „informeller“ Malerei kommt die Farbe hier also nicht von „oben“ auf den Bildträger und sie kommt auch nicht aus einer Hand, sondern das Bild entsteht im Prozess der Bewegung einer oder mehrerer menschlicher Körper auf und über dem Farbmittel und dessen Trägermaterial.